מאי 11, 2011

ביקורת: אמנות החלפת הגרדרובה


למרות המנטרות המייגעות, ליידי גאגא מוכיחה בהופעה שלה שהיא ראויה לתשומת הלב שהיא זוכה לה בזכות שילוב נכון בין תיאטרליות יכולת שיווקית וכישרון טהור.
קראו את הביקורת המלאה של Ynet אחרי הקפיצה.
ברגעים... מסוימים.... בהופעה של ליידי גאגא במדיסון סקוור גארדן ששודרה אמש (ג') ב-yes... גאגא תתחיל משפט.... תמלמל כמה מילים בשקט... ואז... ממש לקראת סופו... היא תקנח בצרחה ומבט זועם!! ברצינות עכשיו, ליידי גאגא היא כנראה הפרפורמרית הוורבלית ביותר שיצא לכם לפגוש על במה. מהדרך בה היא מיתגה את מעריציה כ"מפלצות קטנות" ועד נאומי הפריצי'נג שלה לקהל המשולהב, כולל מחמאות לחלקם על הז'קטים הנהדרים שהם לובשים. כמובן שהז'קטים שלה קצת יותר מעניינים משל כל אחד אחר באולם, וחלק גדול ממה שעושה את המופע שלה הוא אמנות החלפת הגרדרובה.

"Dance In The Dark" פותח את הערב, והליידי הראשונה של עולם הפופ מקבלת את פנינו בשילוב הבלתי אפשרי של תחתונים ומגני כתפיים של שחקן פוטבול חובב נצנצים. בהמשך הכתפיות יורדות והוד רוממותה מתגלה במשקפיים ובגד גוף סגולים. גם אלה לא מצליחים להסיט את תשומת הלב משיערה הצהוב, שמשווה לה מראה של ציור אנדי וורהולי צבעוני. אחר כך מגיעה מכונית לבמה, וגאגא פותחת בהחלטיות את מכסה המנוע. התקף פחחות הרכב הרגעי מתגלה כלא יותר מגילוי פסנתר מוסתר היטב, ורגעים ספורים אחרי תחילת הערב כבר ברור לאילו סטנדרטים של הופעה יש לצפות מהכוכבת הלוהטת ביותר שייצר עולם הפופ בשנים האחרונות.

במובנים רבים, לצפות בליידי גאגא מופיעה מרגיש קצת כמו מחזמר אימים משולב עם פיסות קואוצ'ינג של אלון גל, לו היה אישה אטרקטיבית או דמות כריזמטית באיזו שהיא צורה. לאורך שעתיים של מופע, גאגא חוזרת וחובטת בנו במסריה, המעט בנאליים יש לציין. תהיו עצמכם, נולדתם ככה (היי, צריך לקדם את האלבום החדש), תתגברו על הפחדים, תשכחו מחוסר הביטחון וכו' וכו', כל אלה מנטרות מעט מייגעות שמשננת מלכת המפלצות, לפני ביצוע של "The Fame", אחרי "Glitter And Grease" ובכל שלב במופע.

וכדי להדגיש כמה לכל אחד מהאנשים ששבאו לראות אותה במכה של האולמות, היא חוזרת ומתכתשת עם זכרונות עבר. בקטע וידאו מוקלט לפני ההופעה היא מספרת כמה היא עדיין מרגישה כמו ילדה לוזרית ודחויה. לכל אורך הערב, צצים ושבים אליה בצרחות זכרונות אימה מימיה כילדה מעט מוזרה. כשהיא על הפסנתר, בביצוע ל-"Speechless" ול-"You And I" הטרי, גאגא מוכיחה למורים שלה לתיאטרון ולכל העולם, שמעבר לתלבושות, לתאורה, לכוריאוגרפיה ולתעלולי התאורה, מסתתרת יוצרת מוכשרת עם יכולות ווקאליות מצוינות.

כבר עם פריצתה, ההשוואות בין ליידי גאגא למדונה היו מתבקשות, אפילו בלתי נמנעות. זה טבעי ומקובל, גם בריטני ספירס נהנתה לרגע ממחמאת ההשוואה למלכה האם. אבל בעוד אלמנטים רבים מהמופע שלה מזוהים, או לפחות מתכתבים, עם המופע של אסתר המלכה, יש הבדל חד ובולט בין השתיים. בעוד מדונה, על שלל רקדניה ותלבושותיה המתחלפות, פיסלה את דמות כוכבת הפופ האקסצנטרית בדמותה, גאגא שכללה אותה אל השלב שמעבר. זה המאגד בין הגימיק והיוצרת.

מי שזוכר את ההופעה של מדונה בארץ, או אפילו חזה בה אי פעם בטלוויזיה, יודע שבהופעות חיות מדונה מתקשה לסחוב שירים שלמים, מתנשפת לרוב ונעזרת בפלייבק. "למקרה שתהיתם אם אני עושה ליפ-סינק בהופעות שלי, אז התשובה היא לא", אומרת גאגא בהפצרה, "מעולם לא עשיתי זאת ולעולם לא אעשה". ואכן, קולה לכל אורך ההופעה נשמע טבעי וחשוב מכך - יציב וצלול. מה שמעלה את התהיה אם לא הגיע הזמן להחליף את השם של מיקרופון הצד מ"מדונה" ל"גאגא".
ובחזרה לעניין התלבושות, הליידי מדלגת בחינניות בין תלבושת נזירה-זנותית, מניפה לבנה ענקית, תחפושת באטמן, שילוב אדום במיוחד בין שטן לאפיפיור ומדי תחתון וחזייה סקסיים, שחושפים גוף יפה ומקועקע. בניו יורק או בכל מקום אחר, נראה כי גאגא היא השואו הטוב ביותר בפופ היום. היא בהחלט ראויה לכל ההייפ ותשומת הלב שהיא זוכה לה, בזכות שילוב נכון בין תיאטרליות, חלקי גוף חשופים, יכולת שיווקית מפחידה וכישרון טהור לכתיבת שירי פופ.

רקדנים מתנשקים, שרביט פאלית ענקית, גאגא מחבקת את האמביוולנטיות המינית. ובדיוק כשחשבתם שהמופע שלה לא יכול להיראות יותר כמו מופע במועדון גייז, גאגא פוצחת במניפסט הלל להומואים, לסביות, טרנסג'נדרים, ובערך כל דבר שאינו מנחם בן. אכן ניו יורק גאה, כמו שממחיש השיר "Boys Boys Boys" שמגיע מיד אחר כך.

שלב ארטילריית הלהיטים מגיע בשלב מאוחר יחסית, בדמות רצף של "אלחנדרו", "פוקר פייס", "פפארצי" ו"באד רומאנס". הקינוח המתבקש, "Born This Way", סוגר את המופע, וגאגא יכולה לחתום בשקט את סיבוב ההופעות שלה לקידום אלבומה החדש. מי שהכיר בכשרונה עוד כשהופיעה בארץ לפני שנתיים, ודאי לא הופתע מרמת הביצוע הגבוהה של הנערה הזו. יש לא מעט שקיטלגו אותה כלא יותר מהדבר הלוהט הנוכחי שמחמם את הכס עד לזה שאחריו. מי שלא הבין את תופעת גאגא לפני כן, לו צפה ב"נשף המפלצות" אתמול, היה חייב להסיר את פרצוף הפוקר ולהודות בפה מלא, שהליידי לגמרי נולדה לזה.

ספרו לנו מה דעתכם על ההופעה של ליידי גאגא?
מקור: Ynet

5 תגובות:

  1. אני חושב שזה היה פאקינג לא יאמן, והיא מדהימה המונסטר בול היה פשוט, חוויה מטורפת וזה היה כיף אדיר לצפות בזה, בקיצור המונסטר בול היה מושלם.

    היא מלכה, PAWS UP X
    33>

    השבמחק
  2. אני רוצה להתחתן עם מי שכתב את המאמר הזה.

    השבמחק
  3. מה שהכי לא יאמן... זה שלמרות שבתמונה למעלה היא יורה זיקוקים מהציצים שלה... אף אחד לא באמת מסתכל עליהם... מסתכלים על הפנים שלה :)

    השבמחק
  4. יופי תעשו משהו כדי להביא אותה לארץץץ

    השבמחק